Az IKT és web 2.0 a gyógypedagógiában kurzus ebben a félévben indult harmadik alkalommal. Az első két félévben szabadon választható kurzus volt, bárki felvehette. Mind a két csoport nagyon érdeklődő volt, motivált, nyilván azért ezt a kurzust vették fel, mert érdekelte őket a téma.
Ebben a félévben először, a tantervi módosulások nyomán, kötelezően választható a tárgy, így mindenkinek a 4. évfolyamon tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon nincs mit tennie, fel kell venni. Így kicsit tartottam is a félév kezdetén, hiszen most egészen biztosan kerül olyan hallgató a kurzusra, akinek az érdeklődése nem ilyen irányú.
Nos, igen, természetesen nem mindenki IKT fan a csoportban de most, kb. a félév felénél járva, mindenképpen érdemes egy kis “egyenleget” készíteni. Igazán nagy örömmel tölt el, hogy a hallgatóim rendkívül jól viszonyulnak a témakörökhöz. A félév teljesítéséhez sem kevés munkát kell elvégezniük a kötelező feladatok során, de a hétközi munkákban is nagyon aktívan vesznek részt. Nagyon jó és izgalmas, gondolkodó és néha elgondolkodtató szabad eszmecsere, alkalmanként tudásmegosztás, közös tudás létrehozása zajlik a kurzus közös, nyitott blogján. A témák közül különösen hangsúlyosan a Facebookkal kapcsolatos felvetések jelennek meg.
Az első órákon megismerkedtünk együtt néhány közösségi alkalmazással, amelyeket aztán a hallgatók jól és ötletesen beépítenek a csoportmunkáikba, és ma Twitteren újára kelt az első (legalábbis amit én is látok), saját ötlet alapján indított (én ugyan nem mondtam, hogy így kellene dolgozni) közös online jegyzet google docsban, egy másik kurzushoz. Azt gondolom, hogy oktatóként engem ezek a – másoknak aprónak tűnő – lépések motiválnak (a jelenlegi húzós, fárasztó, nyomasztó és feszült körülmények között kifejezetten éltetnek).
Sokat beszélünk arról, hogy a mostani hallgatók nem tanulnak eleget, nem olvasnak eleget, recepteket akarnak, és nem lehetőségeket, hogy nem lehet őket motiválni az új ismeretek, tudományos megközelítések megismerésére, hogy csak túl akarnak esni a féléveken, a lehető legkisebb energiabefektetéssel. Én ezt gyakran igyekszem cáfolni, de őszintén szólva alátámasztani “bizonyítékokkal” ezt ritkán tudom. Most igen. Három téma feldolgozása 2 hét alatt, választott eszközökkel, módon és formában, igen jó, érdekes, és további kérdések kutatására ösztönző módon zajlott. Ma volt a beszámoló. Élveztem, sokat tanultam. Köszönöm nektek, fiúk, lányok!
(Ígérem, legközelebb affektív elemektől kevésbé befolyásolt bejegyzést írok )
A produktumok:
Kék csoport: Interaktív tábla használata tanulásban akadályozott gyerekek tanítási folyamatában
Rozsdabarna csoport: IKT alkalmazása a tanulásban akadályozott gyerekek tanulási folyamatában – nemzetközi jó gyakorlatok – gondolattérkép
Sárga csoport: Közösségi oldalak használata a tanulásban akadályozott gyerekek körében – gondolattérkép (hamarosan)